Team Fuji

Raske sykler for raske ryttere

Team Fuji Norge

Team Fuji Norge er et amatørlag hvor de fleste konkurrerer i sin aldersklasse. I 2006 Sykler vi i terrenget på Fuji Space. Sykkelen selges hos Eurotex for kr 16.900,-

Spør oss gjerne om våre erfaringer med sykler og utstyr. Noen av oss er mer vekt-fikserte enn andre. Flere av oss benytter stiv karbon-gaffel i enkelte ritt. Vi har ingen hemmeligheter om hvordan vi trener eller setter opp sykkelen før viktige konkurranser.

Du finner en presentasjon av hver rytter under:

scottcup0702.jpg
Navn:
Harald Kristoffer Hanssen
Klasse: 40-44 år (Eldre junior)
Startet med terrengsykling i 2004.
Startet med rundt 6 timer per uke den første sesongen på Fuji-sykkel. Har siden den gang økt mengdene, og satser på rundt 10 timer i uka gjennom vinteren.
Grunnlaget ble lagt med intense økter/ styrketråkk, men ettersom antall timer har økt er det mer innslag av rolige økter. Denne sesongen har jeg innledningsvis syklet Scott-cup som ren teknisk trening.
Scott-cup i Bærum rundet av en uke med 20 timer på setet, noe som er det høyeste antall timer så langt. Sykler i motsetning til enkelte av de andre bl. a. Raumerrittet med dempergaffel og Karma-dekk med slange.
Deltok i Montebellorittet lørdag 2. juni. Valgte bevisst offensiv sykling ut fra start for å «sette bena» foran de kommende ukers ritt. Det ble klasseseier og 4. plass totalt.
Jeg var meget fornøyd med fjorårets Fuji-sykkel, men årets sykkel er en fantastisk forbedring. Sykkelen har en vektoverføring, både i bratte motbakker på ujevnt underlag og i utforkjøringer, som gjør at jeg tør forsøke uten at jeg stivner. Sram-systemet er det letteste og håndtere. Kenda Karma-dekkene sitter meget bra på både våte stener, våte røtter og grus. Som «nybegynner» har jeg tidligere gjort meg noen bitre erfaringer som medlem i «vektklubben». Årets sykkel er satt opp som en vinner!

Vanlig treningsuke:
Lørdag: Montebellorittet, 1,45.
Søndag: 4 timer rolig langkjøring i Nordmarka. 2 timer inn til Kikut, deretter tilbake mot Sørkedalen, opp mot Kobberhaugshytta, stien gjennom terrenget mot Nordmarkskapellet, inn til Tryvannsstua, opp Tryvannskleiva og ned bakkene til Smestad. Tempodrag med biltrafikken fra Gressbanen og inn mot Frognerparken.
Mandag: 2 timer variert. Rolig opp til Sognsvann, inn blåløypa opp mot Ullevålsseter, teknisk trening i rolig tempo med fokus på balanse og start og stopp i terrengpartier. Bakkene opp fra Ullevålsseter inn mot Tryvannsstua i konkurransefart, inn i terrengpartiet i retning Frognerseteren. Variert tempo/ fartslek. Fra Frognerseteren ned Korketrekkeren, lek på løs grus i «30 km/ t»..:) ned til Midtstuen. Opp til Besserud, ned til og gjennom Frognerparken. Litt tempodrag i slake motbakker.
Tirsdag: 2 timer 15 minutter i Raumerittstrasèen fra der asfalten slutter og gjennom andre terrengparti. Leken sti-/ terrengsykling. Startet i kveldingen for å unngå den verste varmen. Min erfaring i dag var at deltakelse i Scott-cup har innvirket svært positivt. Dette er noe up-coming ambisiøse ryttere bør merke seg! For min del var dette første gang jeg følte meg komfortabel i begge terrengpartiene. Og det etter at jeg har deltatt i rittet 2 ganger… Et slag mot kneet var eneste lille minus.. Snart lørdag..og det blir garantert varmt..:)
Onsdag: 1 time og 10 minutter med 4 x 4 min. bakkedrag og fartslek.
Torsdag: Treningsfri
Fredag: 30 -45 min. med fartslek.

Birken 2006
Navn:
Ole K Sørland
Klasse: 35-39 år
Vanlig treningsuke:
Trener mellom 8-12 timer i uken. Grunnprinsippet er to intervalluker og helst en langtur i uka. Intervaller skjer stort sett i bakker fra 5 min til 10 min. Kjører også noen lange drag på 25 min. Sykler stort sett hver dag fra Ekeberg til Holmenkollen.

Navn: Frid Harstad
Klasse: K30-34
Vanlig treningsuke: Trener i gjennomsnitt 8-10 timer i uka. To økter med intervall og rolig langtur imellom er hovedmålet. Varierer intervalløktene mellom bakkeintervall og naturlig intervall. Fra påske kjøres alle intervalløkter på sykkel. Løper minimum to økter i uka.

Litt om meg selv: Bor i Molde, jobber i Inter Revjon AS som registrert revisor og har to jenter på 13 og 7 år. Har Birkebeiner rittet som hovedmål, men favorrittritt er Nibberittet. Det starter i Geiranger på 0 meter over havet og ender på Dalsnibba, 1500 over havet. Svakhet er nedoverbakker. Ikke tøff nok og har mye å hente her.

rallarvegen-sommeren-2005-1-red.jpg
Navn:
Hilde Larsen
Klasse: K25-29

Bor i Trondheim, studerer medisin og jobber på ambulanse.

Trener fra 6 til 15 timer pr uke (gjennomsnittlig ca 10)

Styrkeprøven 2007 er overstått! Syklet med 1. laget til TVK inn til 3. plass i lagkonkurransen og ble i tillegg raskeste dame! Slitsomt og moro.

Nå blir det terrengsykling igjen 🙂

Navn: Ole Kristian Silseth
Klasse: 45-49 år

Navn: Ola G Bustad
Klasse: 35-39 år

Navn: Roy Kjernet
Klasse:40-44 år

Navn: Bjprn Arvenes
Klasse: 60-64 år

Navn: Stine Kirkevik Olsen
Klasse: 30-39 år

Navn: Camilla Hott Johansen
Klasse: Kvinner Elite

Reklamer

6 kommentar to “Team Fuji Norge”

  1. Ekte Amatør said

    Dagens sure/Innspill til debatt:-)

    Synes dere burde stille klasse elite,hvilket gir dere litt mer konkurranse! Hvilken glede har dere av å konkurrere mot oss i aldersklasser som har dette som hobby og ikke livsstil?

  2. Ole K Sørland said

    Hei,
    Jeg har hatt mine år i klassen for elite. Med to barn og full jobb er det ikke så mye tid igjen til trening. Nå har jeg vært aktiv siden jeg var liten gutt, dette høster en godt av nå. Med 8-12 timer trening i uken (bruker sykkel til og fra jobben hele året)ser jeg på meg selv som en hobby-syklist. Etter min mening er eliteklassen for de som driver med sykling på hel- eller deltid. Det er noe helt annet å kjøre sammen i et felt med syklister av samme slag, enn å halse etter et lite elite-felt. Tidene på de beste i klassen 35-39 er ofte også gode nok til å komme godt opp på klassen for elite, men det er jevnt mellom syklistene og noen må være først.

  3. Even said

    Hei Ole K

    Jeg vet du sykler på Fuji Space. Har en Merida Carbon Team nå, men siden min kone også har begynt å sykle endel, har jeg lyst til selv å prøve Fuji Space. Hvilke ndringer har du gjort i forhold til sagsmodellen ? Sete, pedaler, hjul, dekk ?

    Mvh
    Even

  4. Ole K said

    Hei Even,
    Jeg har gjort noen små endringer på sykkelen. Det meste av endringer er gjort for å få en opptimal sittestilling. Jeg er 183 cm høy og har en 21 tommers ramme. Anatomisk har jeg lange bein og kort rygg. Jeg kjører derfor med rize-styre (styre som er buet oppover). Dette er kappet til samme bredde som det som står på orginalt. Kjører det meste av ritt med stiv gaffel. Den veier 500g og koster 2300,- hos Eurotex. I Birken kjører jeg også med DT Swiss NoTubes. Har i sommer kjørt litt på nye dekk fra Stans. Disse er lette, har stort volum og ruller bra. Tror dette blir dekka i Birken. I Grenserittet kjører jeg med dette oppsettet. Sykkelen veier da 7,9 kg. Du må bli vant til å kjøre med stiv gaffel. Du får mer juling, men sykkelen blir helt rå på grus. Tenk over hva du oppnår med de endringene du gjør. Det viktigste er at du får en god sittestilling med opptimalt tråkk. Endringer for å «slanke» sykkelen er ofte dyre.

  5. kalle said

    Må bare si meg enig i «ekte amatør» her.
    I en annen sport jeg driver så kaller vi slike for premiesankere 😉

    Inntil videre får oss ekte amatører bare trene mer og spise mindre vafler…

    🙂

  6. kalle said

    Er Fuji like stive i ramma som f.eks Merida HFS da ?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: